maanantai 5. marraskuuta 2012

Pekka Holmström (8/2012): "Kansi koukuttaa ja kiinnostaa"

Utaimen (8/2012) kuvat arvioi Otavamedian valokuvaaja Pekka Holmström:

KANSI (3 kuvaa)

Kansi houkuttaa ja kiinnostaa – kombokannen kuvat ovat kiinnostavia, hyvin taitettuja ja taitavasti nähtyjä.

Kuvien vahvat oranssit elementit sitovat ne mukavasti yhteen hukkaamatta kuitenkaan yksittäisten juttujen erityisyyttä ja sävyä. Kansi toimisi hyvin myös lukulaitteissa. Mutta missä on lehden julkaisuajankohta?

Lehden numero 8 ei kerro lukijalle ilmestymisajankohdasta välttämättä mitään – harhauttaa ehkä ajattelemaan elokuuta. Jäin kaipaamaan vähintään julkaisukuukautta, mielellään myös päivämäärää. Pitäisikö tyylikirjaa muuttaa?

AJASSA (3 kuvaa)

Avausaukeama jää mielestäni vähän ”harmaaksi”. Edellisessä Utaimessa (7/2012) aukeama houkutteli paremmin tarttumaan sisältöön ja lehti sai paremman lähdön.

Alkoholismi työpaikoilla -kuvitus on varsin kelpo valokuvatoteutus tärkeästä, vaikeasta mutta kuluneesta aiheesta. Tuoretta tarkastelua pullonpohjan läpi.

Oikealla sivulla oleva henkilökuva Jaakko Mustakalliosta on hämmentävä ja kiinnostava. Kauppatieteilijä ja vihreä valtuutettu hyvin istuvassa mustassa takissa punaiset raitalapaset kaulahuivilla kyykkimässä havupuupuskassa kaupungissa. Hämmentävää ja kiinnostavaa.

Olen sopivasti pihalla tämän kuvan kanssa.

KARTALLA (2 kuvaa)

Pysäyttävä aukeama. Erinomainen ja näyttävä kuvituskuva, joka ottaa huomioon myös taiton
vaatimukset. Mustavalkoisuus toimii hyvin ja kuva on taitavasti suunniteltu ja sommiteltu.
Lisäksi kapean syväterävyyden käyttö on hallittua ja perusteltua.

Kainalojutun henkilökuva palauttaa jutun arkipäivään ja yksittäisen henkilön kokemukseen. Kuva on sympaattinen henkilökuva, joka sopii kokonaisuuteen.

LUOTAIN (2 kuvaa)
Nukkeprofiilit-­‐kuvitus luottaa kuvaideaan. Ja kantaahan idea tässä kuvassa – tästä kai ilmiössä on kirjaimellisesti kysymys. Jäin vain pohtimaan ovatko ammattimaisen huijarit niin yksilöllisiä kuin hahmot naamioiden takana tässä kuvassa? Vai onko naamioiden takana
epämääräisempiä hahmoja joilla on monet naamiot?

”Marjatta Korhosen” elämä -­‐jutun kuvitus on huolella tehty ja asiayhteyteen sopiva pastissi Michelangelon freskosta. Pohjakuvana taitaa olla julistekuva netistä – tässä toteutuksessa tuskin on tekijänoikeusongelmaa, mutta kannattaa olla tarkka kuvalainausten kanssa.

”Marjatan” elämän tonkimiseksi on tehty sen verran työtä, että luetteloinnin asemesta olisi voinut koittaa sivun infografiikan rakentamista. Tässä linkki kahteen esimerkkiin: http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/sk-­‐tutki-­‐naista-­‐palveluista-­‐suomalaiset-­‐ovat-­‐ huolissaan
http://lifetuner.org/blog/archive/2012/06/25/save-­‐at-­‐least-­‐10-­‐infographic/

NÄKYMÄ (5 kuvaa)

Sympaattinen aihe ja hyvin kuvattu kuvakertomus. Hieman taitto kärsii ahtaudesta, mutta minkäs teet…

Kuvissa on mukavasti tapahtumaa sekä vaihtelua kovakoossa ja rajauksissa. Myös kuvaaminen keinovalossa ja hämärässä on onnistunut hyvin. Jatkossa voisi hyödyntää myös kuvakulmien vaihtelua. Esimerkiksi lattianpesua voisi kamera tarkkailla lattian tasolta tai pesijän näkökulmasta.

Kuvateksti pysäytti minut miettimään, tarvitaanko sitä tässä ollenkaan? Nyt yksi yksittäinen kuvateksti jää pakosta laimeaksi kun sillä kuitataan kaikki viisi kuvaa.

IDEAT (5 kuvaa)

Pääjutun kohde on Utaimen vakiokauraa. Vuosien ajan Utain on käynyt Annikin pihassa raportoimassa korttelin tapahtumista. Hienoa, että lehti jaksaa seurata pitkäjänteisesti ilmiöitä ja tapahtumia.

Jutun pääkuvaan on yhdistetty hienosti toinen haastateltavista ja miljöö. Utaimen iso sivukoko mahdollistaa mittakaavalla leikkimisen, eikä ihminen ison talon ikkunassa jää etäiseksi.

Jutun jatkokuviksi olisin etsinyt Utaimen arkistosta vanhoja kuvia. Kun seurataan, kannattaa antaa sen myös näkyä kuvissa. Mielellään olisin kurkannut myös taloon sisälle.

Mitä mieltä olette, pitäisikö/kannattaisiko/saako pääkuvan perspektiivivirheen korjata kuvankäsittelyn yhteydessä? Talon pystysuorat linjat kaatuvat pahasti koska kuva on otettu läheltä, alhaalta ja laajakulmaobjektiivilla. Sisustus-­‐ ja arkkitehtuurilehdissä perspektiivi olisi ehdottomasti oikaistu tai kuva olisi otettu erikoisobjektiivilla, jolla pystylinjojen kallistuminen olisi voitu välttää.

Pihassa seistessä aivot tekevät korjauksen automaattisesti.

Kakkosjutun henkilökuva on toimiva. Salama-­‐ (tai) keinovaloa on käytetty luontevasti.

MEDIA (8 kuvaa)

Teemu Salosen henkilökuva on harmoninen ja sympaattinen. Väriharmonia toimii ja on
mukava nähdä käsikirjoittaja kerrankin näyttelijöiden edessä. Kuvasta olisi voinut vielä koittaa versiota, jossa Salosta olisi ottanut enemmän irti seinästä, jolloin kuvan fokus olisi siirtynyt vähän enemmän Saloseen ja näyttelijöiden seinään maalatut kuvat olisivat vähän pehmentyneet. Salonen näyttää myös sen verran joviaalilta tyypiltä, että asennonkin kanssa olisi voinut vähän leikkiä. Pitäisi nähdä, olisivatko nämä ehdotukset kiinnostavia – varmaksi en tätä uskalla väittää.

Mutta…
Sinun mainoksesi –jutun kuvituksessa on menty siitä, mistä aita on matalin. Ei muita kommentteja tästä.

Aukeaman gallup-­‐kuvat toimivat hienosti. Kuvissa on kiinnostava valo, hieno tilantuntu ja henkilöt pääosassa. Ei ole ihan helppo tehtävä kuvata gallupkuvia näin hyvin saman kuvasarjan osiksi.

ELÄMYKSET (4 kuvaa)

Poolo-­‐jutun pääkuvan sommittelu on aavistuksen staattinen, mutta avaa jutun sisällön hienosti. Pääkuvassa ympäristö näkyy sen verran hyvin, että kakkoskuvaksi olisi voinut valita kuvan, jossa ollaan lähempänä pelin sykettä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Näitäkin www-­‐ galleriasta löytyy. Mitä muuten on fiksipyöräily?

Pirullisen sinnikäs –jutun kuva on täynnä herkullisia yksityiskohtia ja meininkiä. Sommittelu on kiinnostava ja tekniikka kohdillaan.

Muistilista uppoaa taitollisesti vähän Pirullisesti sinnikäs -­‐juttuun. Kestää hetki tajuta, että se on vakiopalsta.

Hyvä oivallus ja hieno pastissi lääkemainosten suosimista kuvallisista, typografisista ja
taittoratkaisuista. Tämä uppoaisi Lääkärilehden mainospintaan ongelmitta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti