perjantai 25. tammikuuta 2013

Anu Leena Koskinen (Utain 3/2013): "Lukija pitää siitä, että hänet yllätetään"

Utaimen 3/2013 arvioi Anu Leena Koskinen, joka on ollut Aamulehden uutistoimittaja vuodesta 2001. Hän toimii myös teemalehtien tuottajana.

Kansikuva on pysäyttävä, koska lintu katsoo lukijaa suoraan kohti avuttomana. Kuva toimii myös otsikon kanssa, koska siitä tulee jotenkin avuton olo. Amatöörit yrittävät auttaa. Kuva on kultaisine leikkauksineen nappiotos, voisin kuvitella sen minkä tahansa lehden etusivulle. Kiinnostuin myös muista vinkeistä.
Sivut 2-3. Ensimmäisenä mietin taittoa, vaikka en olekaan ammattitaittaja. Kuvat ovat mielestäni liian pieniä. Jos tämä sivu olisi sanomalehden uutisaukeama, lyhyitä pätkiä pitäisi lyhentää selvästi ja vastaavasti sekä kuvitusta että valokuvaa suurentaa. Myös juttujen hierarkiaa voisi miettiä. Laittaisin isomman tai paksumman fontin kakkossivun uutiseen.
Kolumni virittää hienosti lukijan Utaimen teemaan ”rikki”. Kolumnissa on hyvä edetä yksityisestä yleiseen, koska se pitää mielenkiinnon yllä, kuten tässä. Olisin ainoastaan vaihtanut jutun alun, koska se on vähän klisee. Olisin lähtenyt liikkeelle rikki menneestä tavarasta.
Uutinen vanhempien sikailusta laivojen yökerhossa on hieno löytö. Suorastaan harmittelen, etten itse ole törmännyt blogikirjoitukseen. Tästä voisi hyvin tehdä jutun myös sanomalehteen. Olisitte voineet laittaa laivayhtiöt vieläkin tiukemmalle jatkokysymyksillä.
Myös uutinen verkkopankkitunnuksista on hyvä bongaus. Uskomatonta, että tällaista voi vielä tänä päivänä olla. Sisällöllisesti olisin lähtenyt jutussa kiinalaisopettajan havainnoilla, koska hän on kuvassakin ja edennyt siitä tähän yleiseen ongelmaan. Lukijan on helpompi hahmottaa ongelma, jos sen ensin esittää yksittäisen ihmisen kannalta. Muuten molemmat uutiset ovat oikein hyvää uutiskieltä.
Aukeaman lyhyet uutispätkät eivät tunnu minusta uutisilta, koska olen lukenut osasta niitä jo aiemmin. Tätä tuntua voisi vähentää uudella näkökulmalla. Esimerkiksi rikosten vähenemisen voisi otsikoida siten, että vähenikö rikokset vai valvonta ja pohtia tätä tematiikkaa. Näin juttu tehtiin –osioon laittaisin toimittajan kuvan. Myös sovittelusta on puhuttu kauan, mutta sitä voisi pohtia avioerolasten näkökulmasta. Lapsi kiittää, kun aikuiset pääsevät sopuun.

Sivut 4-5 Villit lainsuojattomat
Mahtava aukeama. Pidän otsikosta. Juttu on sopivan lyhyt ja lähtee liikkeelle tarinasta. Hyvä! Ongelma on tuore, eikä sitä ole käsitelty julkisuudessa.  Juttua olisi parantanut, jos jutussa olisi mainittu vielä euroissa, paljonko esimerkiksi Alangolle tuli kuluja lintujen hoitamisesta. Faktalaatikkoon olisi voinut vielä listata, minne voi ottaa yhteyttä, jos tarvitsee apua loukkaantuneen villieläimen kanssa. Se sanotaan jutussa, mutta faktalaatikossa voi olla vielä yhteystiedot tai nettisivut näille toimijoille.
Todella hienot kuvat on mielestäni taitossa laitettu liian samankokoisiksi. Levittäisin pääkuvan toiselle sivulle ja laittaisin röntgenkuvan selvästi pienemmällä. Näin aukeamaan tulee ryhtiä.

Sivut 6-7 Orpolapsen koulutus maksaa ravintolaillallisen verran
Kiinnostuin jutusta, koska itselläni on ollut kummityttö Intiassa kahdeksan vuotta. Juttu on oikein hienosti rakennettu. Kuvaan olisin laittanut etualalle valokuvan orpolapsesta, nyt häntä on vaikea erottaa kuvasta. Olisin ehkä itse vielä listannut faktalaatikkoon tarkemmin neuvoja, miten kummilapsen voi hankkia.
Rikos rikkoi nuoruuden –juttu on myös oikein hyvin kirjoitettu. Pidän erityisesti jutun lopetuksesta, koska se on yllättävämpi kuin sinänsä perinteinen aloitus. Kuvakin on hyvä.
Olisin itse todennäköisesti tehnyt molemmista aukeaman jutuista aika samanlaiset kuin Utaimessa. Se on ehkä se tuttu ja perinteinen tapa, mutta arvostellessa mietin, että tämäntapaiset jutut olen lukenut ennenkin. Mietittäväksi jää, olisiko kaavaa voinut rikkoa. Toisaalta: miksi keksiä aina uusi pyörä?

Sivut 8-11 Sopivasti valoa
s. 8 - 9 Jälleen huippuvalokuva! Pidän siitä todella paljon. Taitto on juuri samanlainen, mitä käytämme oman teemalehtemme reportaasin aloituksessa. Hyvä, että annetaan tilaa loistavalle valokuvalle.
Seuraavan aukeaman taas mahtavat kuvat on taitossa latistettu liialla samankokoisuudella. Olisiko kuvista saanut tehtyä tarinan, jos niistä olisi tehnyt esimerkiksi kuvakombon teoksen aloittamisesta valmiiseen teokseen? Olisin ehkä ryhmitellyt pääosan kuvista toiselle sivulle ja laittanut tarinan yhden kuvan kanssa kokonaan toiselle sivulle.
Juttu on hienosti rakennettu ja siinä on kuvailua. Mietin vain, miksi ihmeessä jutussa ei ole yhtään suoraa sitaattia! Käytän niitä itse yleensä aina parin kappaleen välein tekstissä, koska ne tuovat vaihtelua ja helpottavat lukemista. Suorat sitaatit ovat erityisen tärkeitä henkilöhaastatteluissa. Suorat sitaatit tuovat juttuun aina haastateltavan oman äänen. Koska jutussa ei nyt niitä ole, lukija jää miettimään, eikö taiteilija voinut itse puhua. Jutussa korostetaan vammaisen taiteilijan omatoimisuutta, mutta sitaattien poissaolo korostaa avuttomuutta. Jos taiteilija puhuu avustajan välityksellä, tämä pitää sanoa jutussa. Tämä ei varmasti ollut kirjoittajan tarkoitus. Hyvien sitaattien metsästäminen on oleellinen osa haastattelutilannetta.  Vielä etunimen käytöstä: meillä on periaate käyttää ihmisistä aina sukunimiä. Miettisin, tuleeko etunimen käytöstä tässä yhteydessä tahaton vaikutelma, että vammaistaiteilijasta käytetään etunimeä, mutta esimerkiksi Juhani Palmusta käytettäisiin sukunimeä. Tällaisia ratkaisuja pitää aina miettiä.

sivut 12-13
Juttu valokuvaajien Kollektiivi 4:stä kiinnostaa, koska olen tehnyt töitä porukasta neljän valokuvaajan kanssa. Olisiko kuvista Timesissa saanut revinnäistä tms.?
Mitä mieltä -gallup on yllättävä, mikä on suuri plussa, koska gallup-juttujakin 15 vuotta tehneenä tiedän, että ne yleensä ovat pakkopullaa. Kansalaisilla on nyt myös mielipiteitä, hyvä niin.
Sivun 13 lyhyet pätkät ovat mielestäni tähän asti melkein lehden parasta antia. Se osoittaa, että pienikin juttu on tärkeä, kun sen tekee kunnolla. Jutut ovat minulle uusia tai ne on käsitelty uudella tavalla. Pidin NHL:n nostosta, kiusaamiskyssäristä ja Ylen kritiikistä. Myös gradutiivistys on oivaa kamaa. Lisää tällaista!
Kolumni oli ihan hyvästä aiheesta, vaikka en tästä genrestä olekaan niin kiinnostunut. Vähän kiusaa naisena yleisesti se, että naiset arvostelevat toisiaan mediassa ja sitten vielä naistoimittaja arvostelee tätä arvostelua. Vaikka alun perin tarkoitus oli toki hyvä, estää naisten käsittely vain ulkonäön kautta, vaikkakin kyseiset gaalat keskittyvät juuri ulkonäköön. Kehäpäätelmä! Pointtini on kuitenkin se, että naiset voisivat joskus tukea ja kehua toisiaan julkisesti! Ja siitä uutinen!
Sivu 14-15 Kielipoliisijuttu on myös lehden parasta antia. Kivasti kirjoitettu ja oikeaa asiaa. Liikenneviraston sitaatissa ei ole puhujaa, se hämää.  Sivu 15 on hieno sivu. Voisi toimia meillä Hyvä elämä –sivuna. Ehkä en ole aivan toivoton toimittaja, koska löysin kaikki kirjoitusvirheet. Vaikkakin tässä arviossa voi olla pari kirjoitusvirhettä, koska tein tämän vapaapäivänä hiihtolenkkiä odotellen…

s. 16
Juttu pyörätuolikoripallosta on kelpo, vaikkakaan ei erityisen yllättävä. Olisin kaivannut sitaatteja myös pelaajilta, ei vain valmentajalta. Ihan hyvä ratkaisu, että valmentaja on esitetty ensin lajin asiantuntijana ja vasta myöhemmin kerrottu, että hänkin on pyörätuolissa.

s. 17
Juttu jää jotenkin ilmaan, koska siinä ei kerrota, mistä Ajatuksen valo kertoo. Olisin kaivannut lisätietoja, mistä Parkku kirjoittaa, miksi hän kokee sen niin tärkeäksi jne.  Juttutila on pieni, mutta olisin jättänyt höpinän punkkareista vähemmälle. Vai kirjoittiko Parkku punkista? Kannattaa miettiä juttua tehdessä lukijan ilmeisiä kysymyksiä ja vastata niihin, koska lukija hermostuu, jos jotain ilmiselvää tietoa jää puuttumaan.
Kolumni muumioista on ajankohtainen ja hyvin kirjoitettu. Ehkä jonkinlainen teoria tai arvaus siitä, miksi muumiot kiinnostavat, olisi voinut viedä kolumnin uudelle tasolle. Kuoleman pelko, kuka ties?

s.  18
Takasivun juliste jättää tulkinnan katsojalle. Viitataanko tässä jakun avonaisuudella sähköpostien ketjukirjeisiin miehille vai ajankohtaiseen tabloid-keskusteluun?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti